Drukāt

Marinas Ozolas dzīvesstāsts

Autors Latviešu Ārstu un Zobārstu apvienība.

Zobārste un LĀZA biedre Marina Ozola,  dzimusi Zeilere, 2017Viena no sabiedriski aktīvajām trimdas latvietēm Marina Ozola 2018. gadā pārkāpa simtgades slieksni. Viņa vēlējās kļūt par zobārsti, piepildīja šo sapni, bet savā profesijā strādāja pavisam neilgi. Vēstures notikumi mainīja jaunās ārstes dzīves plūdumu un 1944. gadā aiznesa viņu prom no Latvijas. Bet bērniem un mazbērniem vēsture atdzīvojas, kad tajā ierauga pazīstamas sejas. Tāpēc arī onkologs profesors Roberts Ozols par savu mammu uzrakstīja šo dzīvesstāstu, ko latviskot palīdzēja Kamena Kaidaka.

Marinas Ozolas dzīvesstāsts sākas ar stāstu par viņas māti Mariju. Marija ir dzimusi Pukstu ģimenes saimniecībā “Pēterēni” Madonas novadā 1885. gadā, laikā, kad Latvijā valdīja cariskā Krievija. Marijas vecāki, būdami vienkārši lauku cilvēki, tomēr saprata izglītības nozīmi, un Marija bija viena no pirmajām savas paaudzes sievietēm Latvijā, kas ieguva augstāko izglītību. 1914. gadā viņa bija studente Sanktpēterburgā, Krievijā. Tur viņa satika un apprecējās ar kādu citu latviešu studentu - Robertu Zeileru. Kad Roberts Zeilers absolvēja augstskolu un kļuva par inženieri, viņš kopā ar jauno sievu devās strādāt uz Petrozavodsku Krievijā. 1917. gada 30. decembrī piedzima Marina Zeilers.

Kad Latvija ieguva neatkarību 1918. gadā, Zeileru ģimene pārcēlās atpakaļ uz Madonu. Tomēr Roberts Zeilers atstāja savu tobrīd jau grūto sievu un mazo meitiņu, lai atgrieztos darbā Petrozavodskā laikā, kad arī Krievijā kaujas bija beigušās. Krievijā viņš saslima ar tīfu un, gulēdams nāves gultā, uzzināja par sava dēla Gurija piedzimšanu Latvijā. Jaunā atraitne Zeilers strādāja lauku darbus un arī kādā birojā Madonā, kur satikās un vēlāk arī apprecējās ar Hermani Laugi. Ģimene pārcēlās uz Rīgu, kad 1927. gadā Hermanis Lauge kļuva par galveno kasieri Latvijas Bankā.

Marina jau ļoti agrā vecumā izlēma, ka vēlas kļūt par zobārsti. Viņa cītīgi studēja un tika uzņemta Rīgas 1. vidusskolā. Te viņa iepazinās ar savas dzīves mīlestību – savu matemātikas skolotāju Robertu Ozolu. Roberts bija gara auguma, izskatīgs, gudrs un arī izcils sportists. Viņš bija riteņbraukšanas čempions un cīnījās par Latviju 1928. gada olimpiskajās spēlēs Amsterdamā. Viņi apprecējās 1937. gadā, un tajā pašā gadā Marina iestājās Latvijas Universitātes Zobārstniecības fakultātē. Turpmākos 65 gadus, līdz Roberta nāvei 97 gadu vecumā 2002. gadā Amerikā, viņi bija nešķirami.

Marina un Roberts Ozoli drīz pēc kāzām ap 1937. gadu

 Marinas un Roberta idillisko ģimenes dzīvi, kad abi Rīgā strādāja un studēja, bet vasaras pavadīja lauku saimniecībā Madonā, sašķobīja II pasaule karš. Kad 1941. gadā krievu armija okupēja Latviju, Roberts baidījās no deportācijas, un viņi ar Marinu pameta savu dzīvokli, lai paslēptos kopā ar vecākiem citur Rīgā. Roberta bailes bija pamatotas. Vakarā, kad krievu komisāri ieradās, lai Ozolus arestētu, Marinai un Robertam uzticamais mājas sargs pārliecināja viņus, ka Ozolu nav un nav zināms, kur viņi ir. Vēlāk Marina vairākas nedēļas bija spiesta strādāt aptiekā ārpus Rīgas, un kādu laiku Roberts baidījās, ka nekad vairs sievu neredzēs. Marinas jaunāko brāli Guriju arestēja un ieslodzīja čekas pagrabos (KGB) par patriotisku studentu korporācijas dziesmu dziedāšanu Vecrīgā. Marija neatlaidīgi centās panākt sava dēla atbrīvošanu, un pēc vairāku nedēļu izmisīgiem pūliņiem, Latvijas komunisti Marinas brāli atbrīvoja. Gurijs nekad nerunāja par to, ko bija redzējis un izcietis čekas gūstā. 

Marina un Roberts Ozoli, 1937/38 gads

Marina Ozola 1942. gadā, vācu okupācijas laikā, absolvēja universitāti un kļuva par zobārsti. Divus mēnešus pēc augstskolas absolvēšanas viņai piedzima dēls Jānis. Marina kādu laiku strādāja par zobārsti studentu poliklīnikā Rīgā. Vācu okupācija vienmēr asociēsies ar teroru pret ebrejiem. Marinas studiju biedrene un prakses kolēģe Zobārstniecības fakultātē bija jauna ebreju meitene, ko, tiklīdz Rīgā ieradās vācieši, no augstskolas atskaitīja. Šo savu studiju biedreni Marina ieraudzīja kopā ar citiem viņas tautiešiem ejam pa Rīgas ielām kolonnā, ko apsargāja kareivji. Iespējams, tas bija viņu nāves ceļš uz nošaušanas vietu Rumbulas mežā. Meitene pamanīja Marinu un iekliedzās: “Marina, palīdzi man!”. Tumšās atmiņas un vainas apziņa, ka neko nevar palīdzēt, uz mūžu palika kopā ar Marinu.

1944. gads Latvijai un tās cilvēkiem bija nemiera pilns. Lielas pārmaiņas skāra tūkstošiem cilvēku, ieskaitot Ozolu ģimeni. 1905. gadā dzimušo Robertu vācu armijā neiesauca. Tovasar Marina bija stāvoklī un gaidīja sava otrā bērna piedzimšanu lauku saimniecībā Madonā. Sarkanā armija virzījās uz priekšu ātrāk, nekā gaidīts, un, kad kļuva skaidrs, ka Madona drīz kritīs krieviem, Roberts, Marina un 2 gadus vecais Jānis pēdējo reizi atvadījās no „Pēterēniem” un devās uz Rīgu. Viņi bija tikuši līdz Ērgļiem, kad Marinai sākās dzemdības. Roberts nolēma, ka būs drošāk, ja aizvedīs Marinu uz slimnīcu Ērgļos, bet pats ar Jāni dosies uz Rīgu, bet pēc sievas un bērniņa atgriezīsies. Viņu dēls Roberts piedzima 26. jūlijā, kad liela daļa Latvijas zemes ap Madonu jau bija Krievijas kontrolē. Roberts turēja savu vārdu un, apbruņojies ar degvīna pudelēm kukuļiem, devās atpakaļ uz Ērgļiem, lai nogādātu savu mazo dēlu un Marinu drošībā Rīgā. Viņu pavadīja veiksme.

Tikai 2 mēnešus vēlāk Rīgu ielenca Sarkanā armija un vācu kapitulācija bija nenovēršama. Atkal Roberts un Marina bija smagas izvēles priekšā. Palikšana Rīgā nebija iespējama, jo deportācija uz Sibīriju šoreiz, visticamāk, būtu neizbēgama un brīvība noteikti tiktu zaudēta. Visa ģimene – Roberts, Marina un viņu dēli, Marija un Hermanis, kā arī Roberta vecāki Jānis un Lidija pameta Latviju. Emigrācija uz Vāciju ar laivām un vilcieniem bija bīstama, jo īpaši, ceļojot ar divus mēnešus vecu zīdaini un divus gadus vecu bērnu, jo nemitīgi bija Krievijas uzbrukuma draudi un ļoti trūka pārtikas. Tomēr atkal veiksme uzsmaidīja Ozolu ģimenei - Roberta māte bija vāciete (Voss), un viņas ģimenes māja atradās ārpus Frankfurtes. Tā bija iespēja ģimenei pavadīt pēdējos sešus Otrā pasaules kara mēnešus Vācijas rietumu daļā, kas nonāca amerikāņu kontrolē, nevis austrumos, kas drīz vien palikta aiz dzelzs priekškara. Izbēdzis no komunistiem, Ozols atkal pārliecinājās par dievišķo labvēlību, kas viņa ģimeni paglāba no nākamajām dzīvības briesmām, šoreiz no debesīm.

B-29 bumbvedēju uzlidojumi Frankfurtei un tās apkārtnei, kara beigām tuvojoties, kļuva arvien biežāki. Bombardētas tika pat priekšpilsētas, ieskaitot arī Vosu mājvietu. Tuvējās mājas bija pārvērtušās par gruvešiem, bet Vosu māja, par spīti bumbām, kas krita pagalmā un augļu dārzā, palika neskarta un necieta arī nama iedzīvotāji.

Kara beigās desmitiem tūkstošu austrumeiropiešu, kas bēga no Krievijas valdīšanas, bija sabiedroto aizsardzībā zonā. Staļins uzstāja, lai bēgļi tiek piespiedu kārtā atgriezti dzimtajās vietās, tomēr ASV prezidents Trūmens pateica “nē”. Rietumu valstīm bija vajadzīgi 4-5 gadi, lai pieņemtu imigrācijas politiku un noteikumus, pirms tās bija gatavas uzņemt bēgļus, kas bija izmitināti pārvietoto personu nometnēs (DPC)un gaidīja savu nākotni.

Marina Ozola strādā par zobārsti pārvietoto personu nometnē (DPC) Vācijā, 1947

Lai arī apstākļi bija smagi un izsalkums vienmēr bija blakus, dzīve Marinas un Roberta paplašinātajai ģimenei turpinājās. Roberts strādāja dažādus darbus, Marina praktizēja kā zobārste Apvienoto Nāciju Palīdzības un rehabilitācijas administrācijā (UNRRA). Viņa bija arī starp tiem ārstiem, kas 1947. gadā nolēma dibināt Latviešu ārstu apvienību trimdā (pēc 1951. gada pārdēvētu par Latviešu ārstu un zobārstu apvienību). 1948. gadā Marinai piedzima meita Laima. Marinas un Roberta vecāki palīdzēja rūpēties par trim mazbērniem. Ozoli nodibināja draudzīgas attiecības ar citiem bēgļiem no Austrumeiropas. Raivo Hiello no Igaunijas kļuva par jaunā Roberta krusttēvu. Kolaczeks no Polijas emigrēja uz Kingstonu, Kanādu, un bieži apmeklēja Ozolu ģimeni otrā Ontārio ezera krastā, kad Ozoli jau bija ASV. Marinas brālis Gurijs karoja frontē, tika sagūstīts, bet izbēga no gūstekņu nometnes un atkal apvienojās ar savu ģimeni DP nometnē. Tur viņš satika un apprecēja Reldu, igauņu medmāsu, kura knapi izdzīvoja pēc kuģa – hospitāļa apšaudes Baltijas jūrā, kur viņa strādāja. Gurijs un Relda arī emigrēja uz Kanādu, un viņu meita Karina joprojām dzīvo Kingstonā, Ontario štatā.

1949. gada nogalē Roberts pieņēma lēmumu doties uz Ameriku saskaņā ar nolīgumu, kas paredzēja, ka viņam būs jāstrādā lauku saimniecībā, jābūt atbildīgam par mājokli un transporta izmaksām. Ozolu ģimene 1950. gada februārī ieradās Avonā, Ņujorkas štatā, lai dzīvotu un strādātu Batzingu fermā. Dzīves apstākļi nebija labāki par tiem, kas bija DP nometnē, un Roberts bija pilnīgi nepiemērots fermas darbiem. Fermā Marina un Roberts satika vēl vienu latviešu imigrantu ģimeni - Edgaru un Zinaīdu Oļukalns un viņu bērnus Andri un Zani. Abas ģimenes bija vienlīdz cietušas grūtības. Kopš tikšanās brīža septiņus gadu desmitus to dzīves ritēja paralēli, un līdz pat šai dienai tās joprojām tiek uzskatītas par “vienu ģimeni”.

Tiklīdz viņu imigrantu līguma saistības bija izpildītas, abas ģimenes pārcēlās uz Ročesteras NY. Tomēr arī tad amerikāņu sapnis šķita nesasniedzams mērķis. Lai nodrošinātu iztiku, Roberts strādāja par sētnieku, bet Marina - par mājkalpotāju. Tomēr abi meklēja nozīmīgāku darbu. Roberts bija pārāk vecs, lai kļūtu par skolotāju, un Marinai praktizēt kā zobārstei Amerikā šķita neiespējami. Viņai vajadzētu apgūt ļoti raiti angļu valodu un vēlreiz studēt zobārstniecību pilsētā, kas bija tālu no viņu dzīvesvietas. Tas nozīmētu, ka uz vairākiem gadiem jāatstāj mazie bērni. Marina un Roberts nekad vairs nestrādāja tajās profesijās, kuras tik ļoti mīlēja Latvijā. Lai gan šī realitāte bija stipri skumja, viņi nebēdāja par pagātni, bet veidoja savu dzīvi jaunajos apstākļos, cik labi vien varēja. Roberts strādāja par mašīnistu Gleason Works un Marina par tehniķi reto slimību laboratorijā Ročesteras universitātes Medicīnas skolā. Tagad viņu galvenais mērķis bija bērnu izglītošana.

Marinas amats universitātē bija kā zelta ādere, tas nodrošināja pilnu stipendiju viņas apgādājamajiem, ja tie vēlējās studēt un viņiem bija labas sekmes skolā. Visi trīs Ozolu bērni absolvēja Ročesteras universitāti un turpināja izglītoties: Jānis maģistratūrā inženierzinātnēs, Roberts ieguva doktora grādu bioķīmijā un MD grādu un Laima – doktora grādu pedagoģijas psiholoģijā. Tagad amerikāņu sapnis bija piepildīts – Marinai un Robertam Ozoliem piederēja māja, bija jēgpilni darbi un viņu bērni bija labi izglītoti un turpināja veiksmīgu profesionālo karjeru. Marija un Hermanis dzīvoja pie viņiem un palīdzēja mājas darbos un bērnu audzināšanā līdz aizgāja mūžībā – Marija 1985. gadā, bet Hermanis 1963. gadā.

Marina un Roberts bija Amerikas latviešu kopienas balsti Ročesterā. Viņi bija Latviešu evaņģēliski luteriskās baznīcas dibinātāji, ieņēma vadošos sabiedriskos amatus un palika aktīvi līdz pat dzīves beigām.

Marinai un Robertam nebija nekā svarīgāka par ģimeni. Viņi bija atbalstoši un mīloši vecāki, kas mīlēja savus bērnus un viņu amerikāņu laulātos draugus un priecājās par saviem septiņiem mazbērniem, katru gadu apmeklēja ģimenes kopējos vasaras svētkus pie Muskoka ezera Kanādā. Roberts nomira 2002. gadā. Marina tika svētīta ar deviņiem mazmazbērniem, kas bija viņas “zāles” un deva viņai gan fizisku, gan garīgu spēku. Viņa dzīvoja patstāvīgi līdz pat 2017. gada rudenim, kad aizgāja dzīvot pie meitas Laimas. 2017. gada 30. decembrī viņa nosvinēja savu 100. dzimšanas dienu kopā ar visu savu ģimeni. Viņa cepa piparkūkas un speķa pīrāgus, gatavoja galertu no cūkas gaļas. Marina nekad neaizmirsa nosūtīt dzimšanas dienas apsveikumus visiem bērniem līdz pašām savas dzīves beigām.

Marina Ozola savā 100 gadu jubilejā kopā ar bērniem, mazbērniem un mazmazbērniem 2017. gada 30. decembrī

Marinas dzīvesstāsts sākās ar Mariju, un tā beigās viņai blakus bija Laima. Kādā aukstā un klusā ziemas rītā Vermontā Marina Ozols nomira 101 gada vecumā, mierīgi mājās savā gultā – tas notika 2019. gada 31. janvārī.

Drukāt

Gaidot LĀZA 70. gadadienu

Autors Latviešu Ārstu un Zobārstu apvienība.

Apvienības mērķi, sasniegumi, zaudējumi un cerības laikmeta maiņās

Latvijas ārstu un zobārstu trimdas organizācijas (LĀZA) vēsture nav šķirama no kopējās 20. gs. latviešu vēstures. Divi 20.  gs. pasaules kari Latvijas un latviešu dzīvē ienesa daudz jauna, var pat sacīt, kardināli mainīja līdz tam pastāvošo ierasto dzīves kārtību. Pirmais pasaules karš, tam sekojošās Brīvības cīņas un izcīnītā Latvijas valsts atsauca dzimtenē daudzus jo daudzus pazīstamus un ievērojamus Krievijas impērijā un šur tur ārzemēs izklīdušos un praktizējošos ārstus, kuri kopsolī ar visu akadēmisko Latvijas inteliģenci izveidoja Latvijas augstskolu – Latvijas Universitāti (LU) un tās sastāvā Medicīnas fakultāti, kas līdz 1940. gada vasarai bija visas jaunās ārstu paaudzes izglītības kalve. Pēc 20 gadiem nākamais Otrais pasaules karš ar sekojošām divām okupācijām noveda pie lielākās daļas latviešu inteliģences, tostarp ārstu, došanās bēgļu gaitās. Tā laika situāciju vislabāk raksturojis Kaspars Tūters: „Viņi visi pēkšņi bija izsviesti no laivas, un šajos apjukuma apstākļos vajadzēja palīdzēt viens otram iekāpt glābšanas laivā, lai tiktu līdz otram krastam, vienalga, kur tas būtu.” Lai palīdzētu viens otram, tad arī 1947. gada decembrī Vācijā amerikāņu zonā Eslingenē pēc ārsta Kārļa Apiņa iniciatīvas tika izveidota Latviešu ārstu un zobārstu apvienība tās sākotnējā nosaukumā Latvijas ārstu apvienība trimdā (LATA). Vācijā sāka iznākt arī apvienības Apkārtraksta pirmie numuri. Jaunās apvienības primārais mērķis bija neizkust lielajā bēgļu jūrā, palīdzēt ārstiem un zobārstiem ar dokumentiem, lai iegūtu prakses tiesības. Sākot ar 1948. gadu, ārsti, tāpat kā visi pārējie latviešu bēgļi, meklējot dzīves un prakses iespējas, sāka izklīst pa pasauli. Apmešanās jaunās dzīvesvietās tāpat prasīja izglītības dokumentu atjaunošanu, bet jo īpaši svarīgi bija nepazaudēt sakarus citam ar citu... „To 15 gadus atpakaļ neviens nevarēja ne sapņot, ka šinī pasaules Bābelē būs plaša latviešu ārstu sanāksme,” tā kādā vēstulē Paulam Stradiņam rakstīja prof. Jēkabs Prīmanis. Amerikā vien 50. gados bija sapulcējušies ap 400 latviešu ārstu. 1958. gadā LĀZA apvienībā skaitījās 605 biedri, 500 no tiem ārsti un 105 zobārsti. Vairāk nekā divas trešdaļas no organizācijas biedriem (376) bija apmetušies uz dzīvi ASV, otra lielākā kopa dzīvoja Zviedrijā, sekoja Austrālija, Kanāda, Anglija, Vācija u.c. valstis. Skaitliski lielāko grupu veidoja ārsti vecumā no 35 līdz 64 gadiem, prāvā skaitā bija arī vecāka gadagājuma (no 55 līdz 59 gadiem) ārsti un zobārsti. LĀZA biedru vidējais vecums svārstījās ap 49,3 gadiem, kas nozīmēja vien to, ka tie visi bija jau sevi realizējuši profesionāļi. Dzīve svešā krastā izvirzīja savus mērķus un uzdevumus. Nepārprotami skaidri tos 1971. gadā 2. Baltijas studiju konferencē uzskaitīja Dr. med. A. Alksnis. „Mēs esam latvieši, mums jādod mātei, kas mātei pienākas. Bet Amerika ir mūsu sieva, ar kuru mēs ejam caur dzīvi. Jo mēs vairāk to mīlam, jo mūsu dzīves spars ir lielāks. Tā ir realitāte.” Tāpēc arī no Latvijas emigrējušie ārsti aktīvi iekļāvās jaunajā emigrācijas ikdienā, profesionāli izglītojoties un darbojoties jaunajā vidē, vienlaikus saglabājot savas kultūras tradīcijas un pēctecību. Kāda bija šī pirmā trimdas ārstu un zobārstu paaudze, ar kādām problēmām viņiem vajadzēja rēķināties jaunajās mītnes vietās, par to kādā Apkārtraksta numurā ar visai zīmīgu nosaukumu Emigrantu psihiskās problēmas rakstīja psihiatre Aina Siksna: „Kas attiecas uz latviešu bēgļiem Rietumu pasaulē, esmu pārliecināta, ka viņi reprezentē augstākā mērā pozitīvu izlasi: viņi ir uzņēmīgi, izglītoti, sociāli relatīvi priviliģēti ļaudis.” Pirmā trimdas ārstu paaudze, dzimusi un izglītojusies brīvajā Latvijā, veidoja latvisko vidi trimdā, rūpējās par jaunatnes latvisko orientāciju un profesionālo izglītību. Viens no līdzekļiem bija izcilu latviešu ārstu palīdzības fondu dibināšana studējošajiem. Taču pēckara laiks uzspieda savu zīmogu, pirmā trimdinieku paaudze gan objektīvu, gan subjektīvu apstākļu dēļ bija pašizolēta (slēgta) latviešu paaudze. Lai gan laikā no 1956. līdz 1958. gadam apvienībā tika uzņemti 94 jauni biedri (63 ārsti un 31 zobārsts), no tās izstājušies bija tikai četri un miruši septiņi kolēģi, taču ar katru gadu augošie zaudējumi ārstu un zobārstu vidū raisīja pārdomas par apvienības tālāko likteni. 1958. gada 1. decembrī apvienība saskaitīja 542 biedrus. Šādā pārdomu brīdī 1959. gadā LĀZA valdes priekšsēdis (1947–1967) Kārlis Apinis vērsās pie organizācijas biedriem ar vēstījumu, citējot slaveno Šekspīra uzsaukumu „Būt vai nebūt”: „Mēs šeit palikušie stāvam liktenīgā jautājuma priekšā: cik ilgi vēl – tad mēs pievienosimies aizgājušo pulkam, bet kas notiks ar mūsu radīto LĀZA? Vai tā izbeigs savas gaitas līdz ar mums, vai viņā ieguldītā sēkla būs īstas dzīvības pilna un pastāvēs ilgstošāk nekā atsevišķa cilvēka dzīves posms?” K. Apinis saviem līdzbiedriem lika pārdomāt LĀZA apvienības pastāvēšanas jēgu pagātnē un nākotnē. Nākotnes spēku varēja celt tikai trimdas jaunatne, un ārsti, līdzīgi citām latviešu profesionālajām un kultūras organizācijām, atvēra durvis jaunajai, nu jau otrajai trimdas paaudzei, dzimušai Vācijā vai jaunajās mītnes zemēs, palīdzot gan ar ziedojumiem jaunatnes izglītošanā un audzināšanā, gan ar iespējām publicēties LĀZA Apkārtrakstā. Tas deva rezultātus, latviešu izcelsmes jaunie ārsti, ieguvuši lielisku izglītību, sāka ieņemt līdzvērtīgu stāvokli mītņu zemju profesionāļiem. Vērtējot padarīto 10 iepriekšējos gados, K. Apinis atzina: „Tā (apvienība) radās kā bēgļu organizācija, gadu tecējumā izkristalizējās atziņa, ka mums pirmajā vietā jābūt „latviešu” un tikai otrajā vietā profesionālai. Līdz ar to no slēgtas bēgļu organizācijas, kas agri vai vēlu lemta iznīcībai, mēs esam kļuvuši par atklātu „latviešu” organizāciju un atvēruši savas organizācijas durvis jaunajai latviešu paaudzei, t.i., tiem latviešu jaunekļiem un jaunavām, kas profesionālo izglītību medicīnā vai zobārstniecībā iegūs tagad brīvā pasaulē.” Līdzīgu viedokli pauda J.  Āboliņš, vērtējot Zviedrijas kopas darbību, kurā veco un jauno problēma nebija akūta, šeit jau dominēja jaunie, t.i., kas pašreiz studē vai tikko beiguši augstskolu Zviedrijā. Apvienība turpināja dzīvot un pat uzrādīja lielāku aktivitāti nekā pirmajos 10 gados, jo „mūs saista latviskā pazīšanās un satikšanās nepieciešamība”. Iespējams, tas bija pārāk optimistisks viedoklis, jo tieši šī otrā trimdas paaudze, trāpīgi trimdiniekiem pašiem nosauktā par garīgiem „divdabjiem”, izmantoja pēc Staļina nāves pavērušos iespēju apmeklēt dzimteni un ienest trimdas dzīvē citu, laikmetīgāku latviskuma jēdzienu, kam bija maz kopīga ar sākotnējo no dzimtenes atvesto latvietību. Taču bija arī otra tendence, kas padziļināja jau tāpat visai nopietno 60. gadu beigu un 70. gadu sākuma krīzi LĀZA biedru rindās. Daļa jauno ārstu, baudījuši augstvērtīgu profesionālo izglītību, vairs nesaredzēja sevi latvietībā, un viņiem piebiedrojās lielākā daļa jau turīgo ASV biedru, kas stipri nosliecās amerikāniskā. Vismaz šādi šo krīzi savulaik ieskicēja paši LĀZA darbinieki: „70.  gados izskatījās, ka šī organizācija ir palikusi lielāko tiesu tikai par „atmiņu apvienību”, kurā Latviju atstājušie ārsti uzturēja kontaktu viens ar otru, bet jaunie mediķi nesaredzēja sev nekādu nākotni.” (K. Tūters, 1997) Kļuva skaidrs  – lai LĀZA varētu sekmīgi darboties, tā jāpārveido. Apvienības jaunais priekšsēdis (1969–1976) Arveds Valdemārs Alksnis tad arī ķērās pie „snaudošās” organizācijas pārorganizēšanas. Atklājot III LĀZA kongresu Losandželosā 1970. gadā, viņš uzsvēra: „Mums, emigrantu paaudzei, nav par ko kaunēties. Lai arī vairāk nekā 10 gadus bijām izolēti un nevarējām sekot medicīnas progresam, īsā laikā panācām nokavēto un ne ar ko neatšķiramies no mūsu kollēgām. Ja mēs, vidējā un vecākā paaudze, esam lepni, ka esam varējuši noturēties vienā līmenī ar pasaules mediķiem, tad mūsu jaunā paaudze ar to nav apmierinājusies, un daudzi tās pārstāvji ir ārstnieciskās pētniecības pirmajās rindās, pateicoties apdāvinātībai un strādīgumam.” Tomēr vēl 80. gadu sākumā bija jūtamas krīzes sekas, krasi samazinājās biedru skaits (296 salīdzinājumā ar 557 biedriem 1976. gadā), tomēr drīz pēc tam, kā atzina K. Tūters, „sākās jauns posms. Daži no mūsu biedriem uzsāka sakarus ar Latvijas kolēģiem, kaut gan uz to skatījās ar aizdomām tāpat kā no Latvijas puses, tā no rietumu puses, saskatot tur kaut kādu politisko motivāciju. Šī paranoja beidzās, kad sabruka Padomju Savienība”. Taču vēl pirms šī vēsturiskā notikuma, jau 80. gadu otrajā pusē, mainoties politiskajai situācijai Padomju Savienībā, Latviešu ārstu un zobārstu apvienība ieguva jaunu elpu (enerģiju), un pēdējās desmitgades darbībā (1988–1998) visraksturīgākā bija likumsakarīga tuvināšanās Latvijai, jo palīdzības sniegšana dzimtenei starp citiem virzieniem ir kļuvusi par noteicošo un dominējošo tendenci. „Mēs esam jaunā vēsturiskā posmā, un mums ir jāturpina pielāgot apvienības darbību un mērķus pašreizējiem apstākļiem,” rakstīja K. Tūters. LĀZA apvienība izvirzīja sev jaunu mērķi – būt tiltam starp latviešu ārstiem Rietumos (ārzemēs) un Austrumos (dzimtenē). Kā pirmie vēstneši šai sadarbībai bija 1987. decembrī Rīgā notiekošais 5. PSRS Traumatoloģijas un ortopēdijas kongress, uz kuru prof. Viktors Kalnbērzs uzaicināja Latvijā dzimušos amerikāņu kolēģus Bertramu Zariņu no Hārvarda universitātes Bostonā un Kristapu Keggi. Taču augstākais sasniegums bija 1989. gada jūnijā notikušais Pirmais vispasaules latviešu ārstu kongress. Atjaunojoties Latvijas valstij, vēl jo skaidrāk bija redzams, ka nākamie 50 gadi, atkal citēsim K. Tūteru, „ved mūs atpakaļ uz dzimteni – nostabilizēt efektīvu sadarbību starp ārzemju kolēģiem un iestādēm un Latvijas veselības aprūpētājiem”. Kaspars Tūters pārņēma no Bertrama Zariņa LĀZA vadības stafeti 1993. gadā un turēja to līdz 1997.  gadam. 1998. gada jūnijā LĀZA ierīkoja savu informācijas biroju Rīgā, un martā nu jau Rīgā gaitu Pirmais vispasaules latviešu ārstu kongress Rīgā 1989. gadā. Ziedu nolikšana pie Brīvības pieminekļa. No kreisās: Kristaps Zariņš (ASV), Bertrams Zariņš (ASV), Kristaps Keggi (ASV) un Viktors Kalnbērzs (Latvija) uzsāka LĀZA Apkārtraksts. Jaunais nesen pārvēlētais LĀZA priekšsēdis (1998–2015) ginekoloģijas un dzemdniecības speciālists Mineapolē Dr. med. Jānis Dimants, sākot savu darbību, par turpmāko prioritāti atzina gādību par Latvijas jauno paaudzi un demogrāfi jas problēmas. 17 viņa vadības gados izveidojās cieša sadarbība ar Latvijas kolēģiem, realizējot visdažādākos sadarbības veidus, sākotnēji palīdzot ar dāvinājumiem veselības iestādēm, veidojot elektronisko bibliotēku Stradiņa slimnīcā, organizējot  starptautiskos simpozijus un kongresus, līdz izkristalizējās turpat labākais no veidiem – izcilu ārstu stipendiju pasniegšana Latvijas medicīnas studentiem un rezidentiem. Tiesa gan, daudzi no stipendiātiem Latvijā neatgriezās un kuplināja LĀZA rindas jau ārzemēs. Savukārt LĀZA apvienībā iestājās virkne Latvijas ārstu. J. Dimanta realizētā LĀZA politika aptvēra palīdzību gandrīz visos veselības aprūpes veidos Latvijā, organizējot apaļā galda diskusijas ar Latvijas kolēģiem, kā arī vairākus latviešu ārstu pasaules kongresus.

„Šī ir jau trešā paaudze kopš 1947. gada, kas uztur latvisku vidi, profesionālas saites ar Latviju – kolēģi piedalās konferencēs, semināros, sanāksmēs...” uzsver Jānis Dimants. 2015. gadā ievēlētā jaunā valde ar Uģi Gruntmani priekšgalā apliecina jaunas tendences gan apvienības biedru sastāvā, gan jauna posma sākumu šīs organizācijas dzīvē. Roku rokā ar ārpus Latvijas dzimušiem biedriem apvienībā darbojas arī Latvijā dzimušie un izglītojušies ārsti. Pirmajai trimdas ārstu paaudzei atkārtosim A. Alkšņa vārdus „Amerika bija sieva”, toties, citējot Ērika Niedrīša sacīto 2016. gadā, LĀZA stipendijas pasniedzot: „Esmu dzimis Amerikā. Amerika ir mana Dzimtene, Latvija – tēvamājas – Tēvzeme.” Tāpēc arī likumsakarīgi, ka jaunā LĀZA valde par savu galveno mērķi uzskata veicināt sadarbību ar Tēvzemes ārstiem un starp Latvijas izcelsmes kolēģiem visā pasaulē. Lai to paveiktu, LĀZA jāveido kā platforma diskusijām, ko varētu veikt modernizētā LĀZA mājaslapā. Zīmīgi, ka 70. gadadienas priekšvakarā valdes loceklis Juris Lazovskis izvirzīja devīzi: „Visiem spēkiem veicināt veselības aprūpē un zinātnē iesaistīto studentu, rezidentu, ārstu un zobārstu izglītību un sadarbību!” Lai piepildās!

Literatūra:

  1. Alksnis A. LĀZA III kongress Losandželosā. LĀZA Apkārtraksts, 1970. Nr. 97.
  2. Siksna A. Emigrantu psihiskās problēmas. LĀZA Apkārtraksts, 1971. Nr. 100.
  3. Tūters K. Latviešu ārstu un zobārstu apvienības 50 gadu pastāvēšanas vēsture. LĀZA Apkārtraksts, 1997. Nr. 143, 6–7.lpp.
  4. Muižnieks A. Quo vadis, LĀZA? LĀZA Apkārtraksts, 2001. Nr. 150
  5. Pozemkovska M. Paliekošais un aizejošais. LĀZA–65. LĀZA Apkārtraksts, 2012. Nr. 161;
  6. Dimants J. Mēs esam uz pareizā ceļa. LĀZA Apkārtraksts, 2013. gads.
  7. Lazovskis J. LĀZA valdes darba virziens – biedru apzināšana. LĀZA Apkārtraksts, 2015. Nr. 164.

Rita Grāvere, antropoloģe, P. Stradiņa Medicīnas vēstures muzeja speciāliste 

Publicēts LĀZA Apkārtraksts nr 165